Kiedy dym z rury wydechowej stanowi problem?
Kolor, jak i ilość dymu wydobywającego się z rury wydechowej to jeden z głównych wskaźników o tym, jaka jest kondycja silnika w samochodzie. Kolor dymu potrafi dość precyzyjnie wskazać, jaki element silnika doznał awarii. W jaki sposób interpretować kolor dymu wydechowego?
Czym jest dym lecący z rury wydechowej?
Dymienie z rury wydechowej jest pozostałością po procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Spaliny składają się z tlenków węgla, związków siarki, węglowodorów i wody. W dodatniej temperaturze i w pełni sprawnych samochodach, spaliny powinny być bezbarwne.
Dym, który nie zwiastuje awarii
Zimą często jednak zdarza się, że z rury wydechowej wydobywa się biały dym. Białe zabarwienie dymu w takich warunkach jest niczym szczególnym. Oznacza ono, że w wydechu skropliła się woda – co jest naturalnym zjawiskiem, zwłaszcza zimą. Nie ma sensu się tym przejmować, zwłaszcza gdy pojawia się to w następujących sytuacjach:
Powietrze jest bardzo wilgotne – cząsteczki wody z powietrza są zaciągane do silnika, a następnie przepychane do gorącego wydechu, cząsteczki wody od razu odparowują co powoduje biały dym;
Jest zima – niska temperatura powoduje skroplenie się wilgoci ze spalin która następnie odparowuje tworząc dym;
po nocy – niższa temperatura w nocy również powoduje skraplanie się wilgoci w wydechu;
Układ wydechowy i silnik jest zimny – gazy wydechowe skraplają się w wydechu powodując parowanie.
Jak widać, wszelki dym wydobywający się z wydechu, spowodowany zimnym układem wydechowym i silnikiem nie są oznaką jakiejkolwiek awarii.
Biały dym z rury wydechowej
Biały śmierdzący dym z rury wydechowej na rozgrzanym silniku i wydechu, a także niezależnie od warunków atmosferycznych jest oznaką awarii. Zazwyczaj, dym w takim wypadku jest dość kłębiasty i intensywny. Dym tego typu oznacza, że do komory spalania dostaje się płyn chłodniczy. Zazwyczaj dzieje się to ze względu na uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. Niestety, jest to najgorszy możliwy scenariusz, który często jest mylony z naturalnym skraplaniem gazów wydechowych. Przez to, objaw ten jest często ignorowany, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do poważnej awarii. Jeżeli nasz samochód mocno dymi na biało, warto podnieść maskę i sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Jeżeli płyn chłodniczy jest w normie, to biały dym jest spowodowany inną usterką. Mając już podniesioną maskę, warto także odkręcić korek wlewu oleju – jeżeli pod nim jest gęsta maź koloru kawy to znak, że uszczelka pod głowicą się zużyła. Inną metodą sprawdzenia szczelności UPG jest wykonanie testu obecności spalin w płynie chłodniczym. Tester ten w krótkim czasie określi, czy uszczelka pod głowicą jest szczelna. Biały dym może być także spowodowany usterką zaworu EGR chłodzonego cieczą.
Czarny dym z rury wydechowej
Czarny dym z rury wydechowej zazwyczaj dotyczy silników diesla, aczkolwiek czasami zdarza się w jednostkach benzynowych. W dieslach, czarny dym oznacza wytwarzanie nadmiaru sadzy przy spalaniu. Czarny dym zazwyczaj jest spowodowany przez uszkodzone wtryskiwacze, uszkodzoną turbosprężarkę lub zużytą pompę wtryskową. Ponadto, uszkodzenie EGRu i wycięcie katalizatora zazwyczaj także kończą się mocnym dymieniem na czarno.
Silniki benzynowe także mogą dymić na czarno, co jednak zdarza się dużo rzadziej. Największym problemem w tych silnikach jest najczęściej przelewanie paliwa. Zbyt duża ilość paliwa zazwyczaj oznacza, że nie jest ono do końca spalane. Nadmiar paliwa jest podawany wtedy, gdy w układzie dolotowym silnika występuje jakiś problem związany z obniżeniem przepływu powietrza lub problem z przepływomierzem. Przelewanie paliwa może być także spowodowane uszkodzeniem wtryskiwaczy lub awarii sondy lambda. Zidentyfikowanie tego problemu jest bardzo trudne, zwłaszcza jeżeli nie posiadamy skanera diagnostycznego.
Niebieski kolor dymu z rury wydechowej
Ostatni kolor, jaki może pojawić się z rur wydechowych, to kolor niebieski. Niebieski kolor spalin oznacza, że do komory spalania dostaje się olej silnikowy. Spalanie oleju silnikowego może mieć miejsce zarówno w dieslach, jak i w benzynach. Najczęstszym powodem takiego stanu rzeczy jest awaria turbosprężarki lub nieszczelna uszczelka pod głowicą. Częstym problemem jest także zużycie pierścieni tłokowych lub uszkodzenie odmy. Niebieski dym obecny w wyziewach silników benzynowych oznacza, że prędzej czy później trzeba będzie rozebrać silnik i przeprowadzić remont. Dużo gorzej jest w silnikach diesla. Diesle zasilane są olejem napędowym, przy czym silnik jest w stanie spalać również olej silnikowy. Awaria turbosprężarki w dieslu może doprowadzić do rozbiegania silnika, co w krótkim czasie może doprowadzić do dezintegracji silnika. Rozbieganie diesla jest strasznym przeżyciem, które zazwyczaj doprowadza kierowców do permanentnego odejścia od silników wysokoprężnych.