Kiedy należy wykonać remont silnika?

Remont silnika jest jedną z operacji, których właściciele samochodów starają się unikać. Nic w tym dziwnego, ponieważ dobrze przeprowadzony remont może kosztować więcej, niż samochód jest warty. Jak wygląda profesjonalny remont silnika oraz kiedy należy go wykonać? Dlaczego należy dokonać remontu silnika?

Remont silnika zazwyczaj jest niezbędny w pojazdach o dużym przebiegu. Przebiegi rzędu 400 tysięcy kilometrów, nawet pomimo regularnego serwisu olejowego, zazwyczaj są granicznym momentem na dokonanie remontu. Remont silnika może być także niezbędny w samochodach o dużo mniejszym przebiegu, a których wiek jest już słuszny. Remont kapitalny silnika może być niezbędny nawet w miarę nowych samochodach – ostre używanie samochodu w okresie docierania silnika, jak i katowanie zimnego pojazdu także może spowodować uszkodzenia podzespołów silnikowych. Najważniejsza jest obserwacja stanu silnika, gazów wydechowych a także sprawdzanie czy z naszego pojazdu wycieka olej. Są to najczęstsze objawy uszkodzeń, które należy kontrolować. 

Co powoduje awarie silnika?

Najczęstszym powodem awarii silnika jest zaniedbanie interwałów olejowych a także nieprawidłowe korzystanie z pojazdu. Nieprzestrzeganie interwałów wymian elementów eksploatacyjnych także może doprowadzić do poważnej awarii. Instalacja gazowa założona nieprofesjonalnie także może się przyczynić do zwiększonej awaryjności jednostki napędowej. 

Zatarcie silnika

Zatarcie silnika w skutek zbyt małej ilości oleju jest dość popularnym zjawiskiem. Pojawia się ono, gdy nie badamy ilości oleju w silniku za pomocą bagnetu. Może się zdarzyć, że samochód przepala olej lub gdzieś istnieje jakiś wyciek, przez co poziom oleju może spaść poniżej odpowiedniego poziomu. Zatarcie to zazwyczaj obrócenie się panewek na wale korbowym, co bardzo często powoduje “wyjście” tłoka z bloku silnika. Taka awaria jest nienaprawialna. Aby jej uniknąć wystarczy regularnie badać poziom oleju oraz regularnie wymieniać olej – co około 15 tys. kilometrów.

Instalacja gazowa i spalanie stukowe

Zła instalacja gazowa także może doprowadzić do awarii silnika. Nieprawidłowa temperatura spalania mieszanki będzie doprowadzać do osadzania się nagaru, który niszcząco wpływa na przepustnicę, kolektor wydechowy, turbosprężarkę (o ile jest), zawór EGR oraz katalizator. Oprócz zanagarowania i zatkania podstawowych kanałów powietrznych, instalacja może doprowadzić do spalania stukowego, co może spowodować pęknięcie głowicy, bloku lub wydmuchaniem uszczelki pod głowicą.

Nowoczesne silniki

Najbardziej narażone na zaniedbania są nowoczesne silniki małolitrażowe. W erze downsizingu, malutkie i wysilone silniki są bardzo wrażliwe na jakość oleju i paliwa, a także na styl jazdy kierowcy. Może się okazać, że auto z przebiegiem niespełna 150 tysięcy będzie można oddać na szrot, ponieważ silnik będzie wymagał kapitalnego remontu silnika, że naprawa będzie kosztować tyle, ile dany samochód jest warty. 

Koszt remontu silnika

Koszt naprawy silnika jest mocno uzależniony od rodzaju uszkodzeń. Warto także wspomnieć o podzespołach, z jakich skorzystają mechanicy. Oryginalne części wykorzystane do remontu to gwarancja niezawodnej pracy, jednak ich koszt jest bardzo duży. Koszt można naturalnie obniżyć poprzez stosowanie zamienników, jednak ich jakość także jest uzależniona od ceny – nie zawsze stosowanie zamienników jest opłacalne. Wiele elementów warto także poddać regeneracji – odpowiednio przeprowadzona regeneracja wtryskiwaczy, turbo czy wałków przywraca ich stan do nowości a kosztuje mniej niż zakup nowego podzespołu. Podczas naprawy silnika nie warto natomiast oszczędzać na elementach takich jak panewki, pierścienie tłokowe czy uszczelka pod głowicą. Te elementy powinny być jak najlepszej jakości, ponieważ ilość pracy niezbędnej do dostania się do tych elementów jest ogromna. A czas pracy mechaników kosztuje. Ogólnie, koszt remontu silnika to kwota która waha się pomiędzy 3000 zł a nawet 20000 zł i więcej. Wszystko uzależnione jest od ceny podzespołów, ilości głowic i tłoków a także zakresu prac. Wymiana panewek w 3 cylindrowym rzędowym silniku zajmie dużo mniej pracy niż wymiana panewek w jednostce V8 czy V10. 

Jak powinien wyglądać porządny remont silnika?

Remont silnika to przede wszystkim demontaż osprzętu silnika i samego silnika wraz ze sprawdzeniem stanu tych podzespołów. Poprzez demontaż osprzętu rozumiemy:

  • zdjęcie pokrywy zaworów;
  • zdjęcie rozrządu i pasków wieloklinowych;
  • demontaż miski olejowej i utylizacja oleju;
  • demontaż alternatora, pompy wody, pompy oleju i kompresora klimatyzacji;
  • rozłączenie instalacji wtryskowej i zapłonowej oraz rozbiórka tych elementów;
  • dokładne oczyszczenie wszystkich elementów.

Następnie trzeba dostać się do serca jednostki napędowej poprzez:

  • zdjęcie głowicy;
  • wyjęcie tłoków i wału korbowego.

Dodatkowo warto dokonać wymiany takich elementów jak:

  • wtryskiwacze,
  • kolektory 
  • koło zamachowe
  • czujniki położenia wałków i wału korbowego
  • nowy zawór EGR (lub regenerowany)
  • nowe świece zapłonowe
  • nowe sprzęgło
  • nowy rozrusznik i alternator (bądź regenerowany)