Czym grożą zbyt duże koła w samochodzie?
Od dłuższego czasu utrzymuje się trend wymiany fabrycznych felg na większe. W związku z tym producenci również zaczęli sprzedawać auta o coraz większych kołach. Auta z ładnymi, dużymi felgami wyglądają dużo lepiej od pojazdów wyposażonych w małe stalowe felgi. Jakie są zalety dużych kół, a także jakie są wady takiego rozwiązania? Wbrew pozorom, wad jest zdecydowanie więcej niż zalet!
Zmiana rozmiaru kół – czy jest możliwa?
Producenci samochodów dopuszczają możliwość zmiany wielkości kół w zakresie maksymalnie 2% wielkości średnicy zewnętrznej. Zmiana kół w tym zakresie jest bezpieczna i nie ma negatywnego wpływu na działanie takich systemów, jak ABS, ESP czy TC. Jest to możliwe dzięki faktowi, że im większą felgę wybierzemy, tym mniejszy profil opony musimy zamontować. Podczas zmiany kół na większe warto zapoznać się z homologowanymi rozmiarami kół, jakie zostały dopuszczone do ruchu w danym pojeździe. Montaż kół których wielkość nie jest homologowana dla danego samochodu oznacza, że w razie zdarzenia drogowego ubezpieczyciel ma prawo odrzucić roszczenie i przenieść je na właściciela pojazdu.
Zalety założenia większych kół do auta
Większa opona to większa przyczepność – na suchym asfalcie przyczepność zostanie wydatnie podniesiona.
Lepsze zachowanie auta w zakręcie – większa przewidywalność samochodu podczas pokonywania łuków.
Felgi dopasowane do naszego poczucia stylu – indywidualne dopasowanie elementów wizualnych pozwala na określenie siebie i swojego stosunku do danego pojazdu.
Poprawa układu hamulcowego – większa opona z większą przyczepnością zatrzyma pojazd szybciej od standardowych opon.
Wady założenia większych kół w samochodzie
Wymiana kół na większe niesie ze sobą negatywne skutki:
Cena – nowy komplet opon i felg jest wydatkiem, który potrafi ukłuć w portfel. Cena zarówno felg, jak i opon jest mocno uzależniona od producenta i jakości wykonana. Im większa felga i opona tym koszt zakupu będzie większy.
Zwiększone spalanie – Szerokie opony to zwiększone opory toczenia. Te z kolei bezpośrednio przekładają się na ilość spalanego paliwa. Większe felgi mogą być również cięższe, co obniża przyspieszenie pojazdu – nie dotyczy alufelg (które mogą być większe i dodatkowo lżejsze).
Większe ryzyko uszkodzenia felgi i opony – większa felga oznacza mniejszy profil opony. W razie wjechania w dziurę możliwe jest, że felga zostanie uszkodzona. To samo tyczy się opon o niskim profilu, gdzie o przerwanie kordu wewnętrznego jest stosunkowo łatwo.
Obniżony komfort podróży – Komfort podróży zostanie obniżony w związku z mniejszym profilem opony. Większy profil opony pozwala na lepsze tłumienie nierówności.
Większa podatność na koleiny – szeroka opona oznacza większą podatność na koleiny obecne na drogach. Sztywne opony utrudniają wyjechanie z koleiny.
Większy hałas – większa opona o zwiększonej średnicy oznaczają również zwiększenie hałasu odczuwanego podczas jazdy. Większe opony mają tendencję do bycia stanowczo głośniejszymi od mniejszych opon. Ten punkt należy jednak rozpatrywać indywidualnie – różne opony mają różną głośność pracy, co może oznaczać że nowe większe opony będą jednak cichsze od starego kompletu ogumienia.
Aquaplaning – większa opona wbrew pozorom gorzej odprowadza wodę od wąskiej i małej opony. W teorii bieżniki powinny być w stanie odprowadzać całą wodę dzięki zastosowaniu bieżników asymetrycznych lub kierunkowych.
Gorsza przyczepność na szutrze – szerokie opony nie sprawdzają się do jazdy po drogach gruntowych. Droga hamowania na takich kołach na takiej nawierzchni będzie stanowczo wydłużona.
Czy warto zmieniać rozmiar kół?
Założenie szerokich opon o niskim profilu będzie zwiększać zużycie paliwa, wzrośnie zagrożenie aquaplaningu a także obniżony zostanie komfort podróży. Jeśli jednak wielkość kół będzie homologowana przez producenta, zmiany te będą ledwo odczuwalne.
Z drugiej strony, założenie małych felg i opon, również będzie mieć negatywny wpływ na przyczepność i działanie ABSu.
Najlepiej jest zostać przy felgach i oponach jakie mamy – w takim wypadku wiemy dokładnie jak auto się zachowuje. Ponadto, wymiana samych felg na jakieś ładne alufelgi będzie mniejszym kosztem, niż wypadku zmiany felg na większe, gdzie należy zakupić nowy komplet opon. Pamiętajmy także, że zmiana kół na większe powinna być równoznaczna z wykonaniem geometrii zawieszenia.