ADAS – co trzeba wiedzieć o systemach wspomagających kierowcę?

Nowoczesne auta oferują zaawansowane rozwiązania technologiczne, mające na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Jednym z takich udogodnień jest ADAS, czyli zaawansowane systemy wspierające kierowcę. Czym dokładnie jest system ADAS? Jakie rodzaje obejmuje i na czym skupia się ich działanie? Odpowiedzi znajdziesz poniżej!

Co to jest ADAS?

ADAS, czyli Advanced Driver Assistance Systems to zaawansowane systemy wspomagające kierowcę. Celem tego typu zastosowań jest poprawa bezpieczeństwa jazdy, a także zwiększenie wygody i komfortu w trakcie prowadzenia pojazdu. Obejmują one m.inn.:

  • system ostrzegania o niebezpieczeństwie kolizji,
  • automatyczne hamowanie awaryjne, 
  • aktywny tempomat, 
  • asystent pasa ruchu, 
  • monitorowania martwego pola, 
  • rozpoznawanie znaków drogowych, asystenta parkowania, 
  • adaptacyjne reflektory. 

W zależności od zaistniałej sytuacji na drodze jeden z powyższych systemów wspomagania kierowcy poinformuje w sposób pasywny – za pomocą dźwięku, lub wibracji na kierownicy, lub czynny – zatrzymując pojazd lub korygując jego tor jazdy. W przypadku zdarzenia drogowego koniecznym może być wykonanie kalibracji ADAS, którą przeprowadzą specjaliści z naszego serwisu samochodowego. 

Rodzaje systemów ADAS

Do najpopularniejszych systemów ADAS zaliczyć można czujniki, kamery, radary, czujniki ultradźwiękowe i czujniki kąta skrętu kierownic, w tym:

  • System kamer na szybach przednich – do automatycznego hamowania awaryjnego i hamowania w ruchu miejskim, aktywnego tempomatu, utrzymywania pasa ruchu, automatycznej zmianie świateł drogowych, rozpoznawaniu znaków, a także dostosowywaniu wiązki świateł do panujących warunków drogowych;
  • Inne systemy kamer  – to systemy kamer z zakresem 360⁰ stopni, które wykorzystują kilka małych kamer z przodu, z tyłu i po bokach pojazdu do wyświetlania widoku z okolicy pojazdu;
  • Przednie czujniki radarowe – współpracuje z nimi tempomat adaptacyjny, ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i automatyczne hamowanie awaryjne pojazdu;
  • Inne systemy radarowe – kompatybilne z systemem ostrzegania przed kolizją, system monitorowania pola martwego oraz systemem ruchu poprzecznego;
  • Czujniki ultradźwiękowe –  służą do wykrywania ludzi, pojazdów i innych obiektów;
  • Czujnik kąta skrętu kierownicy – do utrzymywania pasa ruchu i projekcji reflektorów adaptacyjnych ADAS. 

Działanie systemów ADAS

Działanie systemów ADAS oparte jest o dane dostarczane ze specjalnie wbudowanych w pojazd czujników i kamer. Obserwacja drogi możliwa jest m.in. dzięki wykorzystaniu radarów o różnym zasięgu, LIDERów, kamer, czujników ultradźwięków, a także kąta skrętu kierownicy. 

Systemy ADAS w odniesieniu do przepisów prawa

Komisja Europejska i Parlament Europejski wraz z przedstawicielami państw członkowskich Unii Europejskiej poparli projekt zmiany prawa unijnego, dotyczącego obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów wprowadzanych do sprzedaży. Zakłada się, że od maja 2022 r. każdy pojazd mechaniczny, będący nowym modelem czy generacją, będzie wyposażone w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa. Ponadto, od maja 2024 r. ma to obligatoryjne dotyczyć wszystkich sprzedawanych nowych samochodów.

Na tym etapie jest to wyłącznie projekt, który wymaga dalszego procesu legislacji, zarówno w UE, jak i w państwach członkowskich. Należy się jednak spodziewać, że tego typu zmiany wejdą nadchodzącym roku. 
Według planowanych przepisów wszystkie pojazdy wprowadzane do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej – niezależnie od wersji wyposażeniowej – będą musiały posiadać na wyposażeniu zaawansowany system wspomagania kierowcy ADAS, w którego skład wchodzi system automatycznego hamowania przed przeszkodą, system wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu, system wykrywający zmęczenie i rozkojarzenie kierowcy, a także system wspomagający cofanie (czujniki lub kamera), instalację umożliwiającą łatwy montaż blokady alkoholowej, oraz czarną skrzynkę.