Awaria elektryki – czy to zawsze jest duży koszt

Awaria elektryki posiada wiele różnych objawów, przy czym ich wystąpienie oznacza problem. Awarii tego typu nie da się przewidzieć, co jest w nich bardzo frustrujące. Zawsze gdy potrzebujemy gdzieś jechać, może nastąpić przepięcie na płytkach PCB komputera silnika, zwarcie w instalacji czujników lub brak prądu w systemie. Na wiele z tych awarii nie mamy żadnego wpływu i nie jesteśmy w stanie ich naprawić pod blokiem. Jakie są najpopularniejsze rodzaje awarii elektryki w samochodzie oraz ile one kosztują i kiedy warto udać się do elektronika lub  elektryka samochodowego?

Elementy elektryczne w samochodzie

Układ elektryczny samochodu składa się z wielu elementów wspierających siebie nawzajem, a także kontrolujących stan pojazdu. Układ elektryczny to przede wszystkim akumulator i alternator. Do tych dwóch elementów należy doliczyć wiązki przewodów silnika oraz kabiny pasażerskiej. Dalej, układ elektryczny to także regulator napięcia i skrzynka z bezpiecznikami. Wszystkie inne elementy elektryczne, takie jak radio, czujnik obecności kluczyka, odbiornik pilota do drzwi, oświetlenie, czujniki czy też kamery 360 które są w trybie czuwania to elementy dodatkowe, które mogą, ale nie muszą, być w naszym aucie. 

Akumulator i jego awaria

Pierwszym, podstawowym elementem układu elektrycznego w samochodach osobowych jest akumulator. Akumulator jest przedmiotem, który zbiera energię elektryczną w postaci chemicznej. Akumulatory samochodowe są niezbędnym elementem służącym do uruchomienia silnika pojazdu. Podtrzymują one także funkcje elektroniki samochodu, takie jak zegarek czy pamięć komputera pokładowego. Akumulator podtrzymuje również autoalarm oraz czujnik obecności kluczyka, czy też odbiornik pilota do otwierania auta. Co zrobić gdy akumulator odmówi posłuszeństwa? Jakie są objawy rozładowanego lub uszkodzonego akumulatora? Śpieszymy z wyjaśnieniami. Rozładowany akumulator objawia się brakiem “iskry” co oznacza że silnik nie startuje po przekręceniu kluczyka. Czasami słychać będzie, że rozrusznik próbuje zakręcić silnikiem i odpalić, jednak ma niewystarczającą energię by to zrobić. W nowszych i lepiej wyposażonych autach może się zapalić ikona akumulatora z błyskawicą na środku. Znaczek ten oznacza że albo akumulator ma za niski ładunek, albo ładowanie akumulatora z alternatora nie jest wystarczające. Co można zrobić w takiej sytuacji? Cóż, najlepiej jest naładować akumulator. Zajmuje to zazwyczaj do 8 godzin, zależnie od stopnia wyładowania. Ładowanie najlepiej wykonać za pomocą ładowarki mikroprocesorowej, która sama dostosuje napięcie i prąd ładowania, a także zakończy ładowanie po naładowaniu akumulatora do optymalnej pojemności. Czasami akumulatory są tak zużyte, że nie warto ich reanimować – lepiej wymienić akumulator na nowy. Zwłaszcza że żywotność każdej baterii samochodowej jest określana na około 5 lat. Akumulatory kosztują około 500 zł, zależnie od pojemności i wymiaru.

Kable akumulatora

Czasami zdarza się, że auto nie reaguje na przekręcenie kluczyka. Mimo że mamy nowy akumulator, auto nie chce się uruchomić. Rozrusznik kręci, jednak nie ma wystarczająco dużo mocy, by odpalić silnik. Taka sytuacja może oznaczać, że klemy akumulatora zaśniedziały lub skorodowały. W takiej sytuacji warto wziąć szczotkę stalową a także klucz płaski i odkręcić klemy z akumulatora. Następnie, warto porządnie przeczyścić styki akumulatora jak i klemy szczotką stalową. Zerwanie zewnętrznej warstwy śniedzi poprawi przepływ prądu i pozwoli nam na uruchomienie pojazdu. Warto także ocenić stan instalacji elektrycznej – jeżeli klemy są mocno zużyte, to warto wymienić je w warsztacie mechanicznym na nowe. Gorzej, gdy przewody są stare, przez co to w nich jest problem – wtedy poratuje nas wymiana instalacji. Na szczęście koszt wymiany instalacji elektrycznej silnika i jego osprzętu to koszt maksymalnie 500 zł. Fabrycznie nowa wiązka do silnika 1.4 TSI grupy VW to koszt maksymalnie 200 zł, plus oczywiście trzeba doliczyć robociznę. A ta nie będzie tania, ponieważ wymiana instalacji nie należy do szybkich i łatwych.

Awaria alternatora

Alternator to prądnica elektryczna, która wytwarza prąd za pomocą ruchu obrotowego wału korbowego, z którym jest połączona za pomocą paska wieloklinowego. Alternator posiada konstrukcję zbliżoną do silnika elektrycznego z tą różnicą, że alternator zmienia ruch obrotowy w energię. Prąd generowany przez alternator podtrzymuje zapłon w silnikach benzynowych, podtrzymuje wszystkie systemy samochodu podczas pracy a także ładuje akumulator. Dlatego alternator jest drugim najważniejszym elementem układu elektrycznego w aucie. Niesprawny alternator to zazwyczaj ikona akumulatora z błyskawicą. Oznacza to, że nie produkuje on wystarczająco dużo energii. Ponadto, wszelkie dźwięki dobiegające z okolicy alternatora świadczą o potrzebie regeneracji lub wymiany – zależnie od stopnia zniszczenia. Niestety, wymiana alternatora na nowy to koszt od 600 do nawet 4000 zł. Wszystko zależy od marki pojazdu a także systemów jakie taki silnik posiada.

Inne elementy

Innym elementem elektryki jest regulator napięcia. Odpowiada on za poziom energii przesyłany do akumulatora w celu jego ładowania. Uszkodzony regulator nie naładuje akumulatora. Regulator nadaje się wtedy do wymiany – koszt wymiany takiego elementu jest śmiesznie niski w porównaniu do wymiany alternatora czy akumulatora. Regulatory można zakupić już od 50 zł w górę.

Awaria elektryki?

W układzie elektrycznym zazwyczaj wystarczy wymienić lub przeczyścić elementy. Awarie tego typu potrafią być śmiesznie łatwe i tanie w naprawie, a także potrafią także być drogie, długie i uciążliwe. Przed udaniem się do warsztatu warto upewnić się, że nasza awaria nie sprowadza się do odpiętej klemy która się zsunęła podczas odpalania silnika lub do przepalonego bezpiecznika. Zaoszczędzimy wtedy i czas i pieniądze.