Awaria koła dwumasowego – jak ją poznać?

Koła dwumasowe występują w coraz większej ilości samochodów. Obecnie produkowane pojazdy muszą spełniać szereg norm ekologicznych, co wymusza na producentach wymyślanie metod na zmniejszenie spalania. Obecne koła dwumasowe obecne w samochodach mają początek w samochodach z silnikiem diesla. Dwumasa miała za zadanie złagodzić pracę silnika wysokoprężnego. Niestety, elementy te są bardzo wrażliwe na niepoprawną eksploatację, przez co często doznają awarii. Co powoduje awarię dwumasy, oraz jak poznać uszkodzenia?

Czym jest koło dwumasowe?

Zanim wprowadzono do użytku koła dwumasowe, na końcu wału korbowego znajdowało się koło zamachowe. W silnikach diesla, koło to przenosiło drgania z silnika na skrzynię biegów, co działało niszcząco na te elementy. Aby zredukować wibracje odczuwalne w kabinie pasażerskiej, a także aby wydłużyć żywotność skrzyń biegów, wymyślono koło zamachowe dwumasowe. Koło dwumasowe składa się z:

  • masy pierwotnej,
  • masy wtórnej,
  • łożysk ślizgowych,
  • sprężyn łukowych,
  • tarczy zbierakowej,
  • ślizgów,
  • pokrywy.

Masa pierwotnej i masa wtórna są połączone ze sobą za pomocą sprężyn łukowych a także tłumików. Elementy te mogą się przemieszczać względem siebie dzięki zastosowaniu łożysk ślizgowych. Masa pierwotna jest zamontowana na końcu wału korbowego. Między masą pierwotną i masą wtórną jest przestrzeń, w której umieszczone są tłumiki i sprężyny. Całość wypełniona jest smarem. Dzięki temu koło jest w stanie wytłumić nagły wzrost momentu obrotowego bez przenoszenia wibracji na skrzynię biegów i karoserię.

Dwumasa – objawy awarii

Każdy kierowca, który regularnie jeździ swoim pojazdem powinien znać wszelkie odgłosy, jakie on wydaje. Dźwięki inne niż zazwyczaj zawsze są powodem do niepokoju. Najpopularniejsze dźwięki, które świadczą o uszkodzeniu dwumasy to głośne klekotanie na jałowych obrotach. Ponadto, problemy ze zmianą biegów, stuki słyszane podczas wyłączania silnika czy też stukanie po puszczeniu sprzęgła to także oznaki zużycia dwumasy. Do tej wyliczanki należy także dodać stukanie podczas dodawania gazu (zwłaszcza agresywnego), oraz piski podczas redukowania biegu.

Co niszczy koło dwumasowe?

Koło dwumasowe jest elementem wrażliwym na nieodpowiednią eksploatację. Dwumas bardzo nie lubi dławienia silnika, a także niedociskanie sprzęgła podczas zmiany biegu. Długotrwała jazda z uszkodzonym, ślizgającym się sprzęgłem także powoduje przegrzewanie się dwumasy. Jedną z najbardziej niszczących czynności, jakie można wykonać, jest jazda na zbyt niskich obrotach – sama jazda nie niszczy koła dwumasowego, natomiast próba szybkiego ruszenia z niskich obrotów już tak (i to bardzo!)

Oprócz wymienionych wcześniej powodów awarii, do przyczyn uszkodzenia dwumasy można także zaliczyć tuning silnika – zwiększenie mocy i momentu bez dostosowania ich do obecnego koła dwumasowego. Warto tutaj także wspomnieć o tym, że ogólny stan jednostki wysokoprężnej ma także kluczowe znaczenie dla żywotności dwumasy. Lejące wtryski czy czy nierównomiernie działający zapłon także są prowodyrem awarii koła dwumasowego

Naprawa koła dwumasowego – cena

Profesjonalny serwis diesla jak i benzyny wyposażonej w dwumasę jest drogim przedsięwzięciem, zwłaszcza gdy decydujemy się na wymianę koła dwumasowego na nowe. W takim wypadku warto wybierać elementy sprawdzonych marek. Podanie w tym miejscu precyzyjnej ceny mija się z celem, ponieważ zawsze jest to uzależnione od indywidualnych elementów auta m.in.  silnika czy skrzyni biegów.