Diagnostyka układu hamulcowego w Twoim aucie
Jednym z podstawowych, a zarazem najważniejszych elementów każdego samochodu jest układ hamulcowy. Każdy samochód wyposażony jest w układ hamulcowy podstawowy i pomocniczy. Układ podstawowy uruchamiany jest poprzez naciśnięcie nogą pedału hamulca. Auto hamuje tylko w momencie, w którym wciskamy ten pedał. Hamulec dodatkowy służy głównie jako hamulec postojowy. Zabezpiecza pojazd przed zjechaniem z miejsca, w którym zaparkowaliśmy. Właściwie funkcjonujący układ hamulcowy to bezpieczeństwo podróżujących autem oraz innych uczestników ruchu drogowego. Sprawny układ pozwoli nam wyhamować samochód, zmniejszyć prędkość i uniknąć kolizji. Układ hamulcowy jak każdy inny element naszego samochodu ulega awariom a brak jego serwisowania może doprowadzić nie tylko do awarii ale również co gorsze do kolizji na drodze.
Budowa układu hamulcowego
Układ hamulcowy to zbiór wielu podzespołów, których zadaniem jest zatrzymywanie rozpędzonego pojazdu oraz zapobiegnięcie jego stoczeniu się z pochylonej powierzchni. Najważniejszymi elementami układu są: klocki, tarcze hamulcowe, zaciski hamulcowe, pedał hamulca, pompy i przewody ciśnieniowe. Układ działa w dwóch obiegach, gdy jeden zawiedzie, drugi obwód zastępuje jego rolę i spełnia funkcję hamowania. Jak widać układ, nie jest zbyt skomplikowany, mimo to często ulega awariom.
Układ hamulcowy z ABS
Przeciwblokujący układ hamulcowy (z niem. Antiblockiersystem) potocznie zwany ABS to układ, który jest w stanie wyczuć poślizg kół i zmniejszyć siłę hamowania w kole, które wpadło w poślizg. ABS zmniejsza występowanie (po zablokowaniu kół) takich zjawisk jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie auta, czy kontrola nad samochodem. W pojazdach, które wyposażone są w ABS najlepszym sposobem hamowania jest jak najszybsze i jak najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca, dopiero w późniejszej fazie należy wcisnąć sprzęgło, aby wykorzystać dodatkowe hamowanie silnikiem.
Awarie układu hamulcowego
Najczęstszymi awariami układu hamulcowego są awarie, pompy lub problemy z przewodami hamulcowymi. Ze względu na swoje położenie i narażenie na warunki atmosferyczne (sól drogowa, błoto) mogą one rdzewieć lub parcieć. Ważne jest również zachowanie właściwego ciśnienia w układzie, ponieważ różnego rodzaju wycieki mogą mieć zgubny wpływ na jego funkcjonowanie. Wciskając pedał hamulca nie odczujemy żadnej reakcji.
Ważna jest również kontrola tarcz hamulcowych. Ich wymiana konieczna jest w sytuacji gdy osiągną minimalną grubość, którą zaleca dany producent modelu samochodu. Mogą one ulegać także zniekształceniom i pokrywać się korozją, ponieważ pracują w trudnych warunkach. Tarcze ze względu na ciężki charakter pracy ulegają często przegrzaniu, co może spowodować skrzywienie się ich powierzchni a odczujemy to drganiami na kierownicy lub podczas hamowania.
Zaleca się stałą kontrolę układu hamulcowego. Jest to ważny element, na którym nie wolno oszczędzać. Bezpieczeństwo jest bowiem rzeczą najważniejszą.
Naprawy i serwis układu hamulcowego
Serwis układu hamulcowego przeprowadzany powinien być bardzo szczegółowo przez profesjonalnych specjalistów. Wyposażeni w specjalistyczny i fachowy sprzęt, mechanicy potrafią znaleźć nawet najdrobniejszą awarię układu hamulcowego. W pierwszym rzędzie sprawdzane są klocki hamulcowe i tarcze, czyli elementy, które cały czas pracują i narażone są na zużycie. Ich wymiana powinna być regularna. Nie wolno dopuścić do zbyt dużego zużycia się tego elementu, ponieważ pociągnie to za sobą duże ryzyko uczestniczenia w niebezpiecznym zdarzeniu drogowym. Następnie diagnostyce poddawane są tarcze hamulcowe. Nie wymagają one tak częstej wymiany jak klocki, ale pęknięcia czy korozja może być sygnałem, aby nie czekać z wymianą zbyt długo. Uzupełnić należy również płyn hamulcowy, ponieważ w trakcie eksploatacji traci on swoje właściwości, a jego niski poziom może doprowadzić do przegrzewania się układu hamulcowego. Kompleksowy serwis obejmuje również takie elementy jak: czyszczenie i konserwację tarcz i bębnów, czyszczenie klocków i szczęk hamulcowych, wymianę linki hamulcowej, analizę szczelności obwodu hydraulicznego czy sprawdzenie świateł hamowania.
Koszty naprawy i serwisu
Ceny za naprawę i serwis układu hamulcowego są zróżnicowane i zależą od modeli samochodu jak i użytych do naprawy części. Klocki hamulcowe zawsze należy wymieniać parami, w całości przednią lub tylną oś. Nie można ich w żadnym przypadku wymieniać pojedynczo. Będzie to bowiem miało duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.
Zaleca się stosowanie elementów sprawdzonych producentów części motoryzacyjnych. Z doświadczenia wiadomo bowiem, że stosowanie tanich, często chińskich zamienników nie jest gwarantem jakości i bezpieczeństwa na drodze, a to jest bez wątpienia najważniejsze.