Jak działa układ smarowania w silniku
Układ smarowania silnika jest układem, który odpowiada za smarowanie części ruchomych w silniku, a także za usuwanie wszelkich zanieczyszczeń powstałych podczas pracy. Ponadto, olej silnikowy obecny w układzie smarowania ma za zadanie odbierać wysoką temperaturę z wrażliwych elementów jednostki napędowej. Układ smarowania jest nierozerwalnie połączony z olejem, ponieważ bez oleju układ ten po prostu nie działa. Układ ten ma także za zadanie dbać o olej tak, aby zapewnić mu jak najlepsze warunki pracy.
Zadania układu smarowania silnika spalinowego
Podstawowym zadaniem układu smarowania silnika jest tłoczenie swoimi arteriami oleju silnikowego pod odpowiednim ciśnieniem, dzięki czemu dostarczany jest on w odpowiednie miejsca w odpowiednim tempie. Układ ten ma także za zadanie chłodzić olej oraz filtrować go, dzięki czemu żadne zanieczyszczenie nie doprowadzi do przegrzewania się jednostki napędowej. Olej z kolei ma za zadanie tworzyć filmy smarne na powierzchniach pracujących elementów, dzięki czemu tarcie jest zmniejszone, co przekłada się na mniejszą temperaturę w jednostce napędowej.
Układ smarowania w jednostkach wyposażonych w turbosprężarkę ma także za zadanie smarować wał turbosprężarki oraz odbierać z niej ciepło.
Olej i układ smarowania ma także za zadanie:
- smarowanie układu zmiennych faz rozrządu,
- uszczelnianie pierścieni tłokowych,
- zabezpieczanie elementów metalowych przed korozją,
- delikatne wyciszenie jednostki napędowej,
- wyciszanie i smarowanie łańcucha rozrządu.
W związku z tak dużą ilością zadań, układ olejowy musi być bardzo szczelny, dzięki czemu olej nie zostanie zanieczyszczony.
[Sprawdź: Wymiana oleju Poznań]
Z czego składa się układ smarowania?
Układ smarowania składa się z bardzo dużej ilości części, na które składa się:
Olej silnikowy – element, bez którego cała reszta nie będzie działać.
Kanały olejowe – arterie, którymi olej jest rozprowadzany do poszczególnych elementów wymagających smarowania. Kanały olejowe są zazwyczaj obecne w bloku silnika i w głowicy, przez co dostarczają olej do elementów ukrytych w środku jednostki napędowej, takich jak panewki, układ rozrządu, cylindry i tłoki, napinacze łańcucha rozrządu i rozrząd. Olej po dotarciu do celu spływa kanałami odpływowymi do miski olejowej.
Przewód olejowy – występuje w jednostkach z turbosprężarką. Jest to specjalny przewód którym olej jest tłoczony do turbosprężarki.
Filtr oleju – oczyszcza olej z wszelkich zanieczyszczeń. Jeśli chcemy, aby nasz silnik działał długo i bezawaryjnie, to filtr należy wymieniać co 15 tysięcy kilometrów lub raz na rok – razem z olejem.
Miska olejowa – zbiornik na olej. Znajduje się pod komorą korbową, w dole silnika. Posiada ona także korek do spuszczania oleju.
węzły smarujące wałki rozrządu – układ, który znajduje się w głowicy. Ma za zadanie smarować wałki rozrządu.
- Chłodnica oleju – element obecny w autach z turbosprężarką. Ma za zadanie dodatkowo chłodzić olej, dzięki czemu unikamy przepalania oleju.
Ponadto, do układu olejowego należy dodać elementy elektroniczne, takie jak czujniki ciśnienia i poziomu oleju, a także kontrolki oleju na desce rozdzielczej.
Najważniejszy element: pompa oleju
Pompa oleju – element którego podstawowym zadaniem jest tłoczenie oleju. Pompy oleju mają swój osobny napęd paskiem lub łańcuchem lub kołami zębatymi napędzanymi bezpośrednio od wału korbowego. Pompa wytwarza ciśnienie, które jest proporcjonalne do obrotów silnika,natomiast za stałe ciśnienie odpowiada zawór regulacji ciśnienia oleju w układzie smarowania.
Smok pompy oleju – punkt, w którym pompa oleju zaciąga olej z miski oleju. Jest to zazwyczaj drobna siatka, której celem jest wstępna filtracja oleju z dużych zanieczyszczeń.
Zawór regulujący ciśnienie oleju – zawór zazwyczaj montowany na pompie oleju. Ogranicza ciśnienie oleju w układzie smarowania do wartości maksymalnej, zazwyczaj jest to 5 bar.
- Zawór zwrotny oleju silnikowego – urządzenie mające za zadanie powstrzymać całkowite spłynięcie oleju do miski olejowej podczas postoju samochodu. Dzięki utrzymywaniu części oleju w górze jednostki napędowej, chroni on ją przed rozruchem bez smarowania. Zazwyczaj również montowane jest na pompie oleju.