Jak poprawnie zmierzyć grubość lakieru?

Mierzenie grubości lakieru przed zakupem auta jest dobrym rozwiązaniem. Dzięki temu mierzeniu możemy szybko ocenić, czy dane auto miało jakieś przygody drogowe. Prawidłowo wykonany pomiar grubości lakieru pozwala na precyzyjne określenie stanu blacharsko-lakierniczego auta. Zmierzenie lakieru to dobry punkt wyjściowy do rozpoczęcia oględzin danego pojazd.

Lakier samochodowy i jego warstwy

Lakier samochodowy składa się z wielu warstw. Sam kolor, który widać na zewnątrz, jest drugą warstwą licząc od powierzchni. Na warstwie koloru znajduje się jeszcze warstwa bezbarwna, która odpowiedzialna jest za zabezpieczanie powierzchni blachy przed małymi uszkodzeniami mechanicznymi. 

Powłoki jakie są nanoszone na blachę zależne są od producenta, dlatego fabryczna grubość lakieru na nowych samochodach może się od siebie różnić. Przyjęło się, że japońskie auta posiadają cieńszą powłokę lakierniczą, która oscyluje w granicach wartości 50-100 mikrometrów. Auta europejskie natomiast, powlekane są powłoką o grubości od 70 do 150 mikrometrów. Różnice te spowodowane są brakiem norm, które określałyby minimalną grubość lakieru. 

Klasycznie pomalowany element blaszany samochodu ma na sobie nałożone następujące warstwy (licząc od blachy):

  • ocynk – średnio około 8 mikrometrów
  • warstwa fosforanowa – około 2 mikrometry
  • grunt kataforetyczny – 15-20 μm
  • podkład wypełniający – 30 μm
  • lakier bazowy (kolorowy) – 20 mikrometrów
  • lakier bezbarwny – ok 30 μm

Jak dokonać pomiaru grubości lakieru

Pierwszą rzeczą, jaką trzeba wiedzieć jest fakt, że auta nie posiadają równej powłoki lakierniczej na całej karoserii. Najbardziej zabezpieczone są elementy zewnętrzne pojazdów, takie jak nadkola, maska, dach, klapa bagażnika, zderzaki, drzwi. Elementy te powinny być pokryte normalną, bazową ilością lakieru (około 100μm). Reszta elementów stalowych, takich jak słupki, kielichy, brogi czy wnęki koła zapasowego są pokryte dużo mniejszą ilością lakieru bezbarwnego, ze względu na specyfikę tych miejsc. Elementy te pokrywane są dużo cieńszymi warstwami lakierniczymi, stąd grubość lakieru na tych miejscach oscyluje zazwyczaj około 60 μm.

Skoro wiemy już, jakich rezultatów powinniśmy się spodziewać w danych miejscach, przejdźmy do mierzenia. Przed pomiarem powinniśmy skalibrować czujnik grubości lakieru za pomocą płytek kalibracyjnych. Następnie, powinniśmy dokonać pomiar poprzez przyłożenie sondy do czystego miejsca. Przed wykonaniem pomiarów warto umyć samochód lub chociaż wytrzeć brud za pomocą szmatki. Jeżeli posiadamy miernik z sondą płaską, to należy ją przyłożyć możliwie jak najbardziej płasko do powierzchni lakieru. Jeżeli posiadamy czujnik z sensorem kulowym, wtedy wystarczy przyłożyć miernik do lakieru. Gdy czujnik dolega możliwie najdokładniej do blachy, wtedy otrzymany wynik będzie najbardziej zbliżony do realnego stanu (należy zwrócić uwagę na fakt, że mierniki nie posiadają certyfikatów urzędu miar i wag. Wystarczy że bateria będzie słaba – może to zaburzyć wynik pomiaru.)

Pomiary powinniśmy wykonać w kilku miejscach: na masce, na zderzakach, na nadkolach, w kielichach pod maską, na słupkach bocznych, na klapie bagażnika oraz, jeżeli mamy taką ochotę, we wnęce na koło zapasowe. Warto zwrócić uwagę na błotniki, ponieważ w niektórych samochodach są wykonane z tworzywa sztucznego – nie zmierzymy wtedy grubości powłoki lakieru. 

Jak interpretować wyniki pomiaru

Precyzyjna interpretacja grubości lakieru jest możliwa dzięki znajomości dwóch rzeczy: fabrycznej grubości lakieru w danym miejscu oraz dzięki pomiarowi miernikiem grubości lakieru. Jak wspomnieliśmy wyżej, fabryczna grubość lakieru nie powinna przekraczać 150 mikrometrów. Gdy wynik pomiaru wskazuje grubość lakieru nieprzekraczającą ustaloną przed chwilą wartość to znak, że na aucie znajduje się fabryczny lakier. Wynik pomiaru rzędu 180 – 300 mikrometrów to znak, że auto było lakierowane dwa razy. Wszelkie wyniki pomiędzy 300 a 500 mikrometrów wskazują na naprawy blacharskie danego elementu. Wyniki powyżej 500μm oznaczają, że dany element był szpachlowany. 
Warto przypomnieć, że japońskie samochody posiadają cieńszą powłokę lakierniczą, przez co wyniki powyżej 160 mikrometrów będą oznaczały podwójne lakierowanie.