Lakierowanie pojazdu – co musisz wiedzieć?

W obecnych czasach, mało kto decyduje się na pomalowanie całego pojazdu. Większość właścicieli pojazdów woli drobne poprawki lakiernicze. Zmiana koloru auta coraz częściej odbywa się za pomocą folii nakładanych na karoserię. Dlaczego malowanie i lakierowanie samochodu czasami jest jednak jedynym wyjściem? Jak przebiega proces lakierowania elementów samochodu?

Po co maluje się auto?

Powłoka lakiernicza ma to do siebie, że z czasem ulega odbarwieniu i porysowaniu. Częste są także drobne odpryski na powierzchni lakieru. Wszelkie takie zdarzenia są dla nas irytujące, ponieważ nie mamy na nie wpływu. Mimo odpowiedniej pielęgnacji, dokładnemu myciu i woskowaniu, niedoskonałości będą się pojawiać. Dla osób, posiadających samochody o dużej wartości (także sentymentalnej), uszkodzenia powłoki lakierniczej są największą zmorą. Dlatego, gdy lakier jest uszkodzony, część właścicieli pojazdów decyduje się na naprawę lakieru. Wtedy, zależnie od uszkodzeń, można pomalować dany fragment lakieru i pozbyć się drażniących odprysków. 

Ile kosztuje lakierowanie samochodu?

Lakierowanie samochodu  składa się z wielu etapów oraz wymaga korzystania z kosztownych urządzeń lakierniczych. Co do zasady, lakierowanie wykonuje się, gdy samochód uległ stłuczce lub wypadkowi. Zlecenia lakiernicze na zmianę koloru auta są bardzo rzadkie, i zazwyczaj pochodzą od osób które tworzą swoje wymarzone auta. Projekty tego typu wciąż się zdarzają, zwłaszcza że auta zabytkowe zazwyczaj posiadają bardzo zniszczone powłoki lakiernicze, których nie da się naprawić konwencjonalnymi sposobami. Lakierowanie aut klasycznych które przechodzą remont, wydatnie zwiększa ich wartość – zarówno wizualną jak i rynkową.

Samo lakierowanie pojazdu w całości to zazwyczaj koszt rzędu kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Cena jest uzależniona od wielkości samochodu oraz rodzaju użytych farb i lakierów. Do tej kwoty należy także dodać koszt wprowadzenia poprawek blacharskich, które oscylują w okolicy tysiąca złotych za wspawanie reperaturki. Pełne odrestaurowanie karoserii pojazdu, włącznie z lakierowaniem i poprawkami blacharskimi to koszt kilkunastu tysięcy złotych. 

Jak przebiega lakierowanie samochodu?

Lakierowanie samochodu zawsze zaczyna się od określenia uszkodzeń i wybrania odpowiedniej metody działania. Do podstawowych działań, jakie lakiernik musi wykonać, można zaliczyć:

  • oczyszczenie i szlifowanie powierzchni,
  • naprawa blachy lub uzupełnienie ubytku za pomocą szpachli,
  • pozbycie się rdzy,
  • odtłuszczenie i osuszenie karoserii,
  • nałożenie podkładu,
  • dobór koloru i stworzenie odpowiedniej mieszanki lakieru,
  • nałożenie lakieru bazowego,
  • nałożenie lakieru właściwego,
  • ponowne szlifowanie i polerowanie nowego lakieru.

Tutaj warto nadmienić, że są to podstawowe czynności. Zależnie danej usługi, zakres prac może się różnić. 

Podstawowe usługi lakiernicze

Podstawowe usługi lakiernicze to działania skoncentrowane na naprawie konktretnego typu uszkodzeń. Ceny takich usług są uzależnione od wielkości uszkodzeń oraz od wymaganej pracy, jaką będzie musiał wykonać lakiernik. Do podstawowych usług lakierniczych można zaliczyć:

  • lakierowanie samochodu na ten sam kolor – przemalowanie samochodu w całości wymaga ogromnej ilości pracy i skupienia. Każdy element samochodu należy dokładnie przygotować i polakierować. Taka operacja może trwać nawet miesiąc.

  • odnowa lakieru bazowego – lakier bazowy to inaczej lakier bezbarwny. Nadaje on połysk oraz chroni kolor przed warunkami zewnętrznymi. Zazwyczaj lakiernik musi zeszlifować cały samochód, po czym pomalować go lakierem bezbarwnym. Całość operacji powinna się zmieścić w jednym tygodniu. 

  • lakierowanie małych elementów – lakierowanie lusterek czy blend z tworzywa jest zazwyczaj czynnością łatwą i szybką. 

  • naprawa blacharska z lakierowaniem – do napraw blacharskich zalicza się czynności związane z usuwaniem rdzy oraz wstawianiem reperaturek w zepsute miejsca. 

  • Lakierowanie elementów graniczących ze sobą – lakierowanie rantu drzwi wymaga od lakiernika dużo pracy. Oprócz odpowiedniego polakierowania samych drzwi, musi on także dokonać cieniowania przyległych elementów. W ten sposób lakiernik maskuje drobne różnice w odcieniu. 

  • naprawa zarysowań – zależne od tego, jak głębokie jest uszkodzenie powłoki lakierniczej. W wypadku większych uszkodzeń, bez szlifowania się nie obędzie. Drobne ryski natomiast można naprawić poprzez stosowanie markerów.