Złapałam/-em gumę w samochodzie – co robić?
Przebicie opony w samochodzie to sytuacja losowa i może przytrafić się każdemu, nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy. Jazda na kapciu zdecydowanie nie służy naszemu samochodowi, dlatego jak najszybciej należy uporać się z tym problemem.
Flak w oponie – jak rozpoznać?
Objawy jazdy na kapciu stosunkowo łatwo rozpoznać, więc możesz w szybki sposób zareagować, kiedy przytrafi ci się taka sytuacja. Złapać gumę można wjeżdżając ze zbyt szybką prędkością w dziurę na drodze. Może także trafić się w momencie, kiedy w oponę wbije się gwóźdź czy kawałek ostrego metalu lub szkła leżący na drodze.
Pana w oponie rozpoznasz po charakterystycznym dźwięku, który będzie wydawała opona w trakcie jazdy. Odczujesz również różnicę w komforcie prowadzenia pojazdu – samochód może ściągać na jedną stronę drogi, trudniej utrzymać go w osi jazdy. Jeśli auto wyposażone jest w czujniki ciśnienia w oponach – z pewnością w tym momencie dojdzie do ich uruchomienia.
Jazda na kapciu – co zrobić w momencie złapania gumy?
Kiedy mamy obawy (lub pewność), że nasz samochód złapał gumę, należy działać szybko, ale z głową! Nie należy gwałtownie hamować, aby nie uszkodzić jeszcze bardziej przebitej opony czy też doprowadzić do spowodowania kolizji.
Jeśli mamy taką możliwość najlepiej zjechać na najbliższy parking, zajazd czy zatoczkę – aby móc w bezpieczny sposób ocenić sytuację. Samochód warto zaparkować na równej, twardej powierzchni. Jeśli konieczne jest jednak zatrzymanie auta na ruchliwej drodze – najpierw wyhamuj silnikiem i dopiero przy prędkości 25 km/h zacznij używać hamulca. Pamiętaj o załączeniu świateł awaryjnych, ubraniu kamizelki odblaskowej i postawieniu trójkąta ostrzegawczego w odpowiedniej odległości od pojazdu.
Przebita opona – jak wymienić koło?
Kiedy potwierdzimy, że złapaliśmy pana w oponie, należy jak najszybciej wymienić koło na sprawne. Można to zrobić na kilka sposobów.
Jeśli w najbliższej okolicy znajduje się serwis wulkanizacyjny – udajmy się prosto tam i oddajmy sprawę w ręce profesjonalistów. Taka naprawa nie powinna zająć dużo czasu, a ty będziesz mieć pewność, że została ona wykonana poprawnie.
Jeśli nie mamy takiej możliwości – możemy spróbować wymienić koło samemu. Pamiętaj tutaj o kilku zasadach. Pojazd powinien stać na płaskiej powierzchni. Pod koła podstaw kliny – mogą to być kawałki desek czy kamieni znalezionych przy drodze. Oprócz lewarka, podłóż pod samochód zapasowe koło w momencie, kiedy będziesz odkręcać śruby z uszkodzonego koła. Kiedy wymienisz koło na zapasowe lub dojazdowe – pamiętaj, aby jak najszybciej udać się do mechanika, aby naprawić powstały flak w oponie. W takiej sytuacji warto również ponownie sprawdzić geometrię kół, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku.
Kiedy z jakiegoś powodu samodzielna wymiana koła nie jest możliwa – skorzystaj z pomocy lawety.