Pompy w samochodzie – rodzaje i charakterystyka

W obecnych czasach do sprawnego działania nowoczesnego samochodu nie wystarczy tylko i wyłącznie paliwo. Skomplikowana konstrukcja, jaką jest obecnie silnik nowoczesnego samochodu, wymaga wielu układów pomocniczych zapewniających między innymi odpowiednie ciśnienie oleju paliwa oraz podciśnienia w różnych częściach układu. Najczęściej za ich właściwą pracę odpowiadają różnego rodzaju pompy, a jest ich naprawdę wiele.

Pompa wody

Pompa wody jest jednym  z najważniejszych elementów samochodu. Odpowiada za właściwy przepływ chłodziwa w  celu chłodzenia silnika, w którym wytwarzają się wysokie temperatury  w procesie spalania. Konstrukcja pompy składa się z wirnika osadzonego na łożysku oraz wspólnego wałka z kołem napędowym. Pompa napędzana jest za pomocą paska, który przenosi siłę z pracującego silnika na pompę. Gdy silnik pracuje szybciej, pompa tłoczy większą ilość wody.

Czytaj też: Awaria elektryki – czy to zawsze jest duży koszt?

Pompa oleju

Pompa oleju to bardzo ważny element układu smarowania. Odpowiada za tłoczenie oleju do wszystkich kanalików jednostki napędowej i pod odpowiednim ciśnieniem. Jej praca chroni elementy ruchowe silnika przed zatarciem. Pompy oleju najczęściej mają formę pompy zębatej o zazębieniu wewnętrznym lub zewnętrznym. Napędzana jest ona za pomocą przekładni zębatej lub przekładni łańcuchowej. W samochodach osobowych najczęściej stosowane są pompy o zazębieniu zewnętrznym.  Wśród innych elementów układu smarującego możemy wymienić filtry, zawory, czujniki oraz miskę olejową.

Pompa paliwa

Pompa paliwa odpowiada za dostarczenie pod odpowiednim ciśnieniem paliwa z baku do silnika. Obecnie w samochodach montuje się głównie pompy elektryczne, które umieszczane są bezpośrednio w zbiorniku paliwa (tzw. zatapialne) lub pod nim (liniowe). Żywotność pompy zależy w dużej mierze od jej konstrukcji jak i warunków eksploatacji. Najczęstszą przyczyną ich awarii są różnego rodzaju zanieczyszczenia, które przedostają się do ich wnętrza.  Równie częstą przyczyną awarii może być zatarcie się pompy spowodowane brakiem paliwa, ponieważ układ wykorzystuje go jako czynnik smarujący i chłodzący.

Obecnie stosowane są głównie pompy zatapialne. Ich lokalizacja zmniejsza hałas pracy silnika elektrycznego, a umieszczenie w zbiorniku paliwa zapewnia prawidłowe zasilanie silnika.

Czytaj też: Czy naprawa diesli jest trudna dla mechanika?

Pompa hamulcowa

Pompa hamulcowa odpowiada za prawidłowe ciśnienie w układzie hamulcowym. Jest bezpośrednio połączona z pedałem hamulca i wspierana przez tzw. serwo hamulcowe. Dzięki temu kierowca nie musi używać dużej siły nacisku na pedał, by skutecznie zahamować pojazdem. Najprostsza pompa hamulcowa składa się z kilku podstawowych elementów takich jak:

  • metalowy korpus pompy,
  • sprężyna dociskowa,
  • cylinder,
  • tłok,
  • kołki oporowe.

Pompa spryskiwaczy

Jak wskazuje sama nazwa, pompa spryskiwaczy jest to element układu czyszczącego przedniej szyby. a w niektórych pojazdach, również szyby tylnej i reflektorów. Jej zadaniem jest generowanie ciśnienia umożliwiającego rozpylenie detergentu. Sercem całego układu jest niewielka i prosta w budowie elektryczna pompa wirnikowa. Przeważnie zamontowana jest na zbiorniku płynu do spryskiwaczy.

Pompa wspomagania

Wspomaganie układu kierowniczego poprzez zastosowanie pompy to rozwiązanie dzięki, któremu kierowca nie musi używać zbyt dużej siły, aby zmienić pozycję kół. Dzieje się tak dzięki sile, pochodzącej z układu hydraulicznego lub silnika elektrycznego. Podstawowa pompa napędzana jest paskiem klinowym od silnika, co powoduje pewien spadek mocy i wzrost zużycia paliwa. W pompach elektrycznych problem ten nie występuje. Wspomaganie skrętu kierownicy odbywa się za pomocą zmiany momentu obrotowego.

Czytaj też: ADAS – co trzeba wiedzieć o systemach wspomagających kierowcę?

Jak widać samochód to skomplikowany system naczyń połączonych. Czasem wystarczy jedna, mała usterka, by z czasem awaria objęła znacznie większy obszar i kosztowała nas sporo nerwów i pieniędzy. Dlatego, tak ważna jest profilaktyka i dbanie o dobrą kondycję naszego samochodu.